Zakelijke KPN klanten met langlopende contracten kunnen voor 1 juni 2016 zonder afkoop opzeggen

door | mei 20, 2016 | Artikel |

Per 1 oktober 2016 zal artikel 7.2a van de telecommunicatiewet gewijzigd zijn. Deze wijziging houdt in dat zakelijke klanten na afloop van hun overeengekomen langjarige contractperiode iedere moment per maand kosteloos kunnen opzeggen. Het gewijzigde artikel is mede tot stand gekomen door een initiatief van enkele telecom operators en de Taskforce Zakelijk Overstappen, in samenspraak met enkele parlementsleden. KPN heeft hierop als eerste gereageerd en wijzigt haar algemene voorwaarden al per 1 juni 2016. (Zie https://www.kpn.com/zakelijk/wijziging-tarieven-algemene-leveringsvoorwaarden.htm)

Vanaf april hebben alle zakelijke klanten van KPN een brief ontvangen waarin wordt gemeld dat de algemene voorwaarden worden aangepast. Daarnaast wordt melding gemaakt van het verhogen of verlagen van enkele tarieven. De wijziging geldt voor alle klanten met een Zakelijk BelBasis (PSTN/ISDN), Zakelijk ADSL, Zakelijk Internet en/of Ondernemerspakket Internet & IP-bellen abonnement.

De aanpassing geeft klanten van KPN de mogelijkheid om langjarige en/of dure contracten voor vaste telefonie en/of Internetdiensten onder de loep te nemen en indien gewenst aan te passen. Zakelijke klanten kunnen vanaf 1 juni 2016 na afloop van de initiële contractperiode altijd kosteloos opzeggen met een opzegtermijn van ten hoogste een maand. Dit geldt ook als het contract al eerder stilzwijgend verlengd is voor een langere periode. En aangezien de algemene voorwaarden aangepast worden, kan een ieder opzeggen voor 1 juni. Als je niet opzegt, loopt de initiële contractperiode door, en kun je pas opzeggen als die periode is afgelopen.

Afhankelijk van de situatie kunnen KPN klanten dus eenmalig profiteren van deze situatie en de komende tijd zonder afkoop kosten overstappen naar bijvoorbeeld een (coöperatief of collectief) glasvezel abonnement met vrije keuze van dienstenaanbieders op een open glasvezelnetwerk!

Voor klanten van andere aanbieders van zakelijke telecom diensten geldt dat de wijziging van opzegmogelijkheid wettelijk per 1 oktober 2016 ingaat. Als een dergelijke aanbieder de voorwaarden en/of tarieven wijzigt is het mogelijk om voortijdig van een initieel contract af kan komen. Gebeurt dit niet, dan dient de initiële looptijd uitgediend te worden en geldt vanaf dat moment de wettelijke opzegtermijn van één maand.